Świadoma suplementacja

Czyli jak nie dać się nabrać koncernom farmaceutycznym

O suplementach narosło już wiele mitów i opowieści dziwnej treści. Czy faktycznie pomagają? czy szkodzą? Oraz dla kogo są absolutnie niezbędne?  Postaramy się jako fundacja wyjaśnić wiele wątpliwości i odpowiedzieć na najczęściej zadawane pytania.

Zacznijmy od prostego pytania: Czy suplementy są nam w ogóle potrzebne?

Prawidłową odpowiedzią na tak postawione pytanie jest: to zależy. Zależy to od naszego trybu życia, aktywności, diety, wieku i innych drobnych czynników. Zdecydowanie najzdrowszym podejściem jest przyjmowanie makroskładników, minerałów i witamin tylko z pożywienia, czyli naszej diety. W przypadku osób wykonujących przeciętną aktywność lub jej nie wykonujących, jest to jak najbardziej możliwe do spełnienia przynajmniej w bardzo dużej części.  Zaś w przypadku osób aktywnych lub zawodowo uprawiających sport, dostarczenie prawidłowej dawki witamin i minerałów, wymaga sporej wiedzy na temat żywienia. W takim wypadku, suplementy pozwalają uzupełnić niedobory witamin czy minerałów. Jednak należy pamiętać, że suplementy diety mogą tylko uzupełnić niedobory a nie stanowić podstawy diety.

Jak stosować suplementy?

Z głową. Stosując kompleksy witaminowe, łatwo przedawkować porcje witamin, przyjmowane przy okazji innych suplementów. Witam w formie naturalnej nie można przedawkować, inaczej zaś jest ze sztucznymi. Np. nadmiar witaminy A zakłóca pracę wątroby, beta-karotenu – powoduje senność. Nie można też przesadzać z witaminą D, bo nasila zmiany miażdżycowe, a wit. C może uszkodzić nerki.

Przygotowaliśmy listę niebezpiecznych połączeń które mogą zaszkodzić zdrowiu:

  • wapń, magnez, żelazo + antybiotyki = Zmniejszają skuteczność niektórych antybiotyków
  • potas + niektóre leki na nadciśnienie = Mogą pojawić się: senność, osłabienie mięśni, zaburzenia rytmu serca
  • B12 + witamina C = Reakcja organizmu: krwawienie z nosa
  • witamina K + leki przeciwzakrzepowe = Osłabia efekt leczenia lekami przeciwzakrzepowymi
  • witamina E + aspiryna = W organizmie wzrasta ryzyko powikłań krwotocznych
  • dziurawiec, żeń-szeń + pigułki antykoncepcyjne = Mogą zmniejszyć skuteczność antykoncepcji hormonalnej
  • magnez, żelazo +hormon tarczycy = Zmniejsza się aktywność tych hormonów

Czy suplementy pomogą wyleczyć nasze schorzenia?

Suplementy to nie leki, zadaniem suplementu jest uzupełnianie niedoborów składników odżywczych związanych z niewłaściwą dietą w celu zachowania zdrowia. Jeśli ich niedostatek spowodował chorobę, to wówczas potrzebny jest lek, a nie suplement diety. W obydwu może się znajdować ta sama substancja czynna, ale lek zawiera ją w ilości dającej efekt terapeutyczny, co zostało potwierdzone badaniami klinicznymi. Producenci suplementów zalecają przy ich stosowaniu zadbanie o prawidłową dietę bądź o wysiłek fizyczny, co faktycznie przynosi efekt, mylnie przypisywany przyjmowaniu suplementów. Kupno suplementów często wynika z potrzeby jakie kreuje reklama. Kupujemy suplementy, ponieważ czujemy, że możemy lepiej zadbać o własne zdrowie. W praktyce często nie potrafimy wymienić jakich składników nam brakuje i na co suplementy mają być pomocne lecz jednak je kupujemy.